TRNAVA. Koniarekova ulica je dosť frekventovaná. Vedie aj okolo závodu ŽOS, kde pracujú stovky ľudí. Zároveň je to výpadovka smerom na obchvat či do fabriky PSA a vedľajších komerčných centier.
Okrem pôvodných výškových činžiakov tu pred rokmi pribudli ďalšie nové bytovky. Hoci počet kamiónov na ulici po otvorení severného obchvatu rapídne klesol, stúpajúca frekvencia osobných áut nedá spávať mnohým domácim. Dôvodom je stará panelová cesta a monotónny zvuk áut, ktoré po nej idú. Domáci ho prirovnávajú k vlaku.
Najhoršie to býva v noci a nadránom, vtedy tu väčšina vodičov nedodržuje povolenú rýchlosť.
Stará panelka z čias socializmu
Hoci tu postavili ďalšie nové bytovky, s cestou sa doteraz okrem kozmetických úprav nič podstatné nerobilo.
Koniarekova nie je mestská komunikácia, vlastní ju Trnavský samosprávny kraj (TTSK), ktorý zabezpečuje jej správu a údržbu prostredníctvo svojej príspevkovej organizácie Správa a údržba ciest Trnavského samosprávneho kraja.
Po otvorení severného obchvatu ju ponúkli do správy mestu, to ju podľa informácií z kraja odmietlo.
Nie je zatiaľ v registri opráv
„Táto cesta nie je zahrnutá do registra investícií opráv ciest a mostov vo vlastníctve TTSK. Dôvodom tejto skutočnosti je pripravovaná výstavba novej kanalizačnej stoky, ktorá bude umiestnená pod telesom cesty,“ napísal Ivan Krajčovič, hovorca kraja.
Investorom novej kanalizácie má byť Trnavská vodárenská spoločnosť (TAVOS). Z toho dôvodu vraj kraj nemá spracovaný ani žiadny projekt obnovy Koniarekovej.
Z Tavos-u sme sa dozvedeli, že projekt novej kanalizácie v tejto časti existuje už desať rokov a zahŕňa okrem Koniarekovej aj Zavarskú či Jačmennú. Na vedľajšej Bernolákovej vymenili potrubie pred niekoľkými rokmi.
„Pre ďalšie pokračovanie výstavby kanalizácie je nutné posúdiť, či navrhovaná kanalizácia je postačujúca aj pre súčasný aj navrhovaný stav,“ zhrnula Barbora Blahová zo spoločnosti Tavos. V tejto lokalite sa totiž pripravuje viacero projektov.
Bytová zástavba i priemyselný park
V územnom pláne mesta sa v tejto lokalite ráta so zástavbou i priemyselným parkom. „Záujem pripojiť sa na kanalizáciu prejavil aj investor priemyselného parku, ktorý obnovil svoje aktivity z roku 2006. Je potrebné preveriť realizovateľnosť stavby, platnosť vydaných povolení a zároveň skutočnosť, či sa nezmenili majetkové pomery pozemkov, po ktorých boli stavby navrhnuté,“ doplnila Blahová.
Podľa jej slov sa minulý rok uskutočnilo spoločné rokovanie na mestskom úrade ohľadne prípravy celej akcie.
„Získané podklady boli poskytnuté projektantovi, ktorý v súčasnosti prehodnocuje návrh kanalizácie. Keďže ide o náročnú investičnú akciu ,ako z hľadiska prípravy, tak realizácie, je potrebné ju navrhnúť tak, aby uložením a dimenziou vyhovovala aj pre budúce stavebné aktivity a pripojenie všetkých potenciálnych producentov v lokalite,“ podčiarkla Blahová.
Výmena potrubia zaberie jeden jazdný pruh. Staré panely pôjdu preč, nahradí ich asfaltobetón. Druhú polovicu bude musieť zrejme dorobiť kraj.
Starú panelku si tak budú motoristi a hlavne domáci ešte nejakú dobu „užívať“ ďalej.