TRNAVA. Zaťaženosť niekoľkometrového mosta cez Trnávku na frekventovanej Mikovíniho sa v posledných rokoch rapídne zvýšila.
Zanedbane a poškodene vyzerá už na prvý pohľad. Počas dažďov ho pravidelne zalieva voda. Tá sa hromadí na ceste a podstatne skracuje jeho životnosť. O jeho obnove sa pritom hovorí už roky.
Viac áut, hlavne nákladných
Po Mikovíniho už niekoľko rokov vedie obchádzka pre všetky nákladné vozidlá, ktoré do Trnavy prichádzajú po Bratislavskej ulici.
Odklon cez sídlisko smerom na Mikovíniho bude fungovať až do spustenia južného obchvatu. Jeho výstavbu, ktorá zaberie asi dva roky, Slovenská správa ciest definitívne stále nepotvrdila. Pokles dopravy v nasledujúcich rokoch preto stále nehrozí. Aj pre blížiacu sa výstavbu takmer 250 bytov v jeho tesnej blízkosti. So zásobovaním stavby sa ráta práve po Mikovíniho.
Z výsledkov diagnostiky mosta z roku 2013 vyplýva, že do troch rokov je nutné spracovať sanačný projekt. Most výrazne poznačil vek, zle riešené odvodnenie či premostenie inžinierskych sietí.
Po výdatnejších zrážkach sa na ňom hromadí voda, zlé odvodnenie výrazne znižuje jeho životnosť. Obnova sa nevošla do rozpočtu ani tento rok, v tom budúcom je zatiaľ návrh. S projektom jeho sanácie zrejme už finišujú.
Nie je čas na vyčkávanie
„Aktuálne sú zabezpečené vyjadrenia správcov sietí a dotknutých orgánov štátnej správy a čakáme na majetkovoprávne usporiadanie menších častí pozemkov pod chodníkom a pri moste,“ zhrnula Ľubica Augustínová z odboru investičnej výstavby mesta Trnava. S obnovou už nie je čas vyčkávať, hoci technický stav mosta bol pred štyrmi rokmi stále dobrý (tretí stupeň zo sedemdielnej stupnice). Jeho stabilita bezprostredne ohrozená nie je.
„Nemôže sa však príliš odkladať, diagnostikované poškodenia sa budú bez sanácie zhoršovať, čo môže negatívne ovplyvniť jeho zaťažiteľnosť,“ doplnila Augustínová. Ani to však nemusí znamenať problém. „Znesie nižšiu záťaž, čo sa dá zabezpečiť dopravným značením, ktoré obmedzí prejazd ťažkých nákladiakov,“ vysvetlila Augustínová. Kadiaľ by potom chodili, bližšie nešpecifikovala. V každom prípade iba smerom do centra.
Najlepšia úplná uzávierka
„Technologicky lepšie riešenie je sanáciu mosta urobiť v celej šírke v jednom zábere i za cenu odklonu dopravy. S tým predbežne súhlasil aj dopravný inšpektorát,“ skonštatovala Augustínová. Obchádzka by v tom prípade viedla cez už teraz jednu z najvyťaženejších ulíc Trnavy – Tamaškovičovu.
Práve križovatka s Bulharskou sa má už onedlho zmeniť na kruhovú, vedľa nej má v areáli nemocnice vyrásť nové nákupné centrum. Spolu s bytovou výstavbou na Mikovíniho ich označili na mestskom úrade za dva hlavné dôvody, prečo sa obnova mosta stále nerozbehla.
Úplná uzávierka mosta počas obnovy ešte nie je definitívne doriešená.
Podľa projektu sa obnovy okrem neho majú dočkať aj časť Mikovíniho od kruhového objazdu so Zelenečskou ulicou a časť cesty za mostom. To, kedy opravia aj zvyšok Mikovíniho, sme sa nedozvedeli.