Absolventom akadémie garantujú prácu

Časy, keď sa študijné odbory v automobilovom priemysle spájali s namáhavou prácou, sú dávno preč. V súčasnosti má Duálna akadémia viac ako tristo študentov.

Jedno z moderných pracovísk, v ktorom budú študenti akadémie získavať nové zručnosti.Jedno z moderných pracovísk, v ktorom budú študenti akadémie získavať nové zručnosti. (Zdroj: DA)

BRATISLAVA. Od 1. septembra 2016 sa stala Duálna akadémia zriaďovateľom Súkromnej strednej odbornej školy automobilovej – DA. Popri nej zastrešuje viaceré formy vzdelávania, vrátane rekvalifikácie zamestnancov VW SK.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

O dôvodoch vzniku Duálnej akadémie /DA/, jej fungovaní a o ponuke vzdelávania na nej sme sa bližšie porozprávali s jej predsedníčkou Janou Širokou.

Ako by ste zhrnuli dôvody, ktoré viedli k založeniu Duálnej akadémie na Slovensku?
– Bola to reakcia na súčasný akútny nedostatok kvalifikovaných stredoškolsky vzdelaných odborníkov v technických profesiách na Slovensku.

SkryťVypnúť reklamu

Fungujete od 1. septembra, koľko máte študentov?
– Celkovo má škola 315 študentov, z ktorých 100 študuje v pilotnom duálnom systéme. Rekvalifikačné kurzy navštevuje 111 zamestnancov. Tento projekt ráta s investíciou vo výške 9 miliónov eur. V budúcnosti plánujeme ponúkať podnikové a mimopodnikové vzdelávanie a školenia aj pre ďalšie firmy na Slovensku.

Čo vaše očakávania ohľadne záujmu o duálne štúdium?
– Záujem o prijatie do prvého ročníka Duálnej akadémie v septembri prevýšil očakávania. Aj keď išlo o úplne nový projekt, na prijímacie pohovory sa prihlásilo viac ako 160 žiakov. Nehlásili sa len skončení deviataci zo základných škôl, ale aj študenti z gymnázií a stredných odborných škôl, ktorí chceli prestúpiť do prvého ročníka našej akadémie. Pochádzali nielen z Bratislavy, Trnavy, Záhoria, ale z celého Slovenska.

SkryťVypnúť reklamu

V tomto roku plánujeme viac osloviť aj dievčatá. Časy, keď sa študijné odbory v automobilovom priemysle spájali výlučne s ťažkou fyzickou prácou, sú totiž už dávno preč.

Ako ste využili nemecké know- how pri zakladaní akadémie?
– Duálna akadémia využíva skúsenosti, ktoré získala spoločnosť Volkswagen pri podobných projektoch nielen v Nemecku, ale aj inde v zahraničí.

Pri jej vzniku sme úzko spolupracovali s obdobným vzdelávacím zariadením v sídle materskej spoločnosti Volks-wagen vo Wolfsburgu v Nemecku, ako aj so Slovensko-nemeckou obchodnou a priemyselnou komorou /SNOPK/ v Bratislave.

Medzinárodne platný dvojjazyčný certifikát, čiže doklad o odbornej spôsobilosti, ktorý po ukončení štúdia naši absolventi získajú, je touto renomovanou obchodnou komorou uznávaný. To im potom umožní uplatniť sa popri Slovensku aj na nemeckom trhu.

SkryťVypnúť reklamu

Veľkú pozornosť venujete automobilovému priemyslu. V čom je iné vaše vzdelávanie v porovnaní s klasickými „priemyslovkami“?
– Pri tvorbe učebných plánov sme vychádzali zo slovenských zákonov a predpisov, ale tiež zo skúseností so systémom duálneho vzdelávania v Nemecku.

Preto praktická časť štúdia vo forme odborného výcviku a praktických cvičení vrátane prázdninovej praxe žiakov vo výrobe tvorí až 70 percent výučby. Študenti si môžu teoretické poznatky následne overiť a vyskúšať na prístrojoch a zariadeniach na pracovisku praktického vyučovania, čo považujú za veľký prínos.

Štúdium na našej akadémii má pre nich aj ďalšie výhody. Spomeniem príplatok za produktívnu prácu, podnikové štipendium či možnosť zahraničnej stáže.

Čo získajú absolventi, kde sa budú môcť uplatniť?
– Po úspešnom ukončení štúdia získajú absolventi výučný list, maturitné vysvedčenie a tiež medzinárodne platný nemecký certifikát odbornej spôsobilosti.

Majú garantované pracovné miesto v spoločnostiach Volks-wagen Slovakia, Siemens alebo Matador. Štúdium na Duálnej akadémii je bezplatné.

Ako sa dá na Duálnu akadémiu dostať?
– Prijímacie pohovory sú dvojkolové. Záujemcovia musia najskôr absolvovať pohovory a testy zručnosti u jedného zo zamestnávateľov – troch zakladajúcich spoločností DA. Až po ich odporúčaní nasleduje výberové konanie na samotnej škole.

Čo podmienky pre žiakov? S čím môžu počas štúdia rátať?
– Naši študenti absolvujú praktickú časť výučby na pracovisku praktického vyučovania. Bolo zrekonštruované pre účely našej akadémie a je vybavené najmodernejšími prístrojmi a zariadeniami.

Žiaci sa tak v rámci praktického vyučovania stretávajú so špičkovými technológiami a procesmi, ktoré sú využívané pri výrobe vozidiel vrátane ich derivátov s alternatívnymi technológiami pohonu, tzn. hybridné vozidlá, automobily na stlačený zemný plyn CNG, či dokonca autá na čisto elektrický pohon. Vo vzdelávacích priestoroch v rámci praktického vyučovania pracujú s najmodernejším technickým strojovým vybavením.

Od príručných pomôcok cez sústruhy a frézovacie stroje, zváraciu kabínu, CNC obrábacie stroje až po cvičné zariadenia pre elektroniku, pohonnú, regulačnú a automatizačnú techniku, pneumatiku, hydrauliku, elektropneumatiku a, samozrejme, aj robotiku.

Aké odbory plánujete otvoriť tento september?
– V tomto školskom roku študuje v prvom ročníku, v ktorom je nastavený systém duálneho vzdelávania, 100 žiakov. Pripravujú sa v štyroch štvorročných študijných odboroch: mechanik – mechatronik, mechanik elektrotechnik so špecializáciou na automatizačnú techniku, mechanik strojov a zariadení a mechanik nastavovač.

V budúcom školskom roku pribudne ďalší študijný odbor autotronik, ktorý má obrovskú budúcnosť. Autotronik je odborník, ktorý ovláda diagnostiku a oživenie moderných automobilov, ktoré sú po stránke elektroniky čoraz zložitejšie. V Nemecku, ale takisto v Českej republike, zaviedli tento štvorročný študijný odbor už pred niekoľkými rokmi.

Celkovo plánujeme prijať od začiatku nového školského roka do systému duálneho vzdelávania ďalších 120 študentov.

Najčítanejšie na My Trnava

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 143
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 548
  3. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 14 068
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 003
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 628
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 498
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 016
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 347
  1. Marek Strapko: Aj za čias Ježiša žili dezoláti
  2. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  3. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  4. Martin Škopec Antal: Pokus o zjednotenie spoločnosti je utopickým blúznením
  5. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  6. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  7. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  8. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 750
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 667
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 471
  4. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 391
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 373
  6. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 293
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 8 223
  8. Juraj Kumičák: Kolaborant 7 030
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trnava - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trnava

Tematín sa nachádza v Považskom Inovci.

Veľa informácií o hrade čaká na objavenie.


Vpravo Anton Ulbricht, konateľ spoločnosti Tanawa, ktorá vyrába tatranskú minerálku.

V ďalšej časti seriálu Príbeh značky sme hovorili s konateľom spoločnosti Tanawa.


Inšpirujte sa a nechajte sa unášať do sveta gastronomických pochúťok s našou druhou časťou najlepších tipov na jedlo a nápoje v našom meste.


Z miesta nehody.

Polícia v priebehu jedného dňa zaznamenala až päť nehôd.


  1. Marek Strapko: Aj za čias Ježiša žili dezoláti
  2. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  3. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  4. Martin Škopec Antal: Pokus o zjednotenie spoločnosti je utopickým blúznením
  5. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  6. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  7. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  8. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 750
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 667
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 471
  4. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 391
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 373
  6. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 293
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 8 223
  8. Juraj Kumičák: Kolaborant 7 030
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu