PIEŠŤANY. Koncom mesiaca sa akcionári spoločnosti Letisko Piešťany budú radiť, čo ďalej. Hovorí sa ukončení letovej prevádzky, uzatvorení letiska a likvidácii spoločnosti.
Pre agentúru SITA to potvrdil predseda dozornej rady Remo Cicutto. V súčasnosti spoločnosť dokáže uhrádzať iba mzdy zamestnancov.
„Výkonný riaditeľ Letiska Piešťany dostal pokyn, aby Úradu práce, sociálnych vecí a rodiny nahlásil hromadné prepúšťanie,“ povedal Cicutto pre SITA.
Ešte pred mesiacom sme zisťovali situáciu na letisku priamo u jeho riaditeľa Františka Vargu. Niektorým odpovediam sa vyhýbal, no nič nenasvedčovalo tomu, že tento rok už zrejme letisko neustojí. Podozrivé ticho bolo aj zo strany najväčšieho akcionára - Trnavského samosprávneho kraja.
Na naše otázky ohľadne ďalšieho fungovania letiska spred niekoľkých týždňov doteraz nereagovali. Z piešťanskej radnice sme sa nedozvedeli o nič viac.
Rovnaké čísla ako pred rokom
Letisko v Piešťanoch sa v tomto roku využíva približne rovnako ako počas toho minulého. Z približne dvetisíc letov bola drvivá väčšina výcvikových. Podľa Vargu sa znížil počet osobných charterových letov so športovcami. V lete tam boli tri festivaly a päť ďalších akcií.
„Letisko využívajú hlavne zahraničné obchodné spoločnosti, takzvané firemné lety pri preprave svojich zamestnancov do podnikov, ktoré vlastnia,“ dodal Varga. Letisko využíva aj Záchranná letecká služba a Ministerstvo vnútra SR.
Tržby rástli v poslednom období najmä vďaka nárastu prepravy leteckého nákladu. Ide hlavne o autosúčiastky vyrábané na Slovensku, ktoré sa prevážajú do automobiliek v zahraničí. Podľa riaditeľa, letecká preprava bude preferovaná ak bude zlyhávať pozemná kamiónová doprava.
„Všetko bude závisieť od imigračnej krízy a stým súvisiacimi dopravnými problémami, ako napríklad prehliadky na hraniciach a ďalšie,“ zhrnul ešte začiatkom októbra Varga.
Čo sa týka osobnej prepravy, k minuloročným číslam sa zatiaľ nepriblížili. „Je to z dôvodu nižšieho počtu charterových letov športovcov, najmä futbalistov. Je to závislé od toho, ako sa darí najmä klubovým mužstvám v regióne. Tento rok nebol pre ne taký úspešný ako minulý,“ skonštatoval Varga.
K dlhu sa nevyjadril
Minuloročné náklady na chod letiska presiahli 1,2 milióna eur, tržby necelých 800-tisíc eur. Strata je vyše 400-tisíc iba za minulý rok. Na otázku, aký je v súčasnosti dlh letiska odpovedal vyhýbavo. „Naša spoločnosť podniká kroky na zníženie zadlženosti letiskovej spoločnosti.“
Letisko napriek prijatým úsporným opatreniam podľa Cicutta vytvára každý mesiac stratu približne 30-tisíc eur. Ani jednorazová dotácia od akcionárov by podľa neho negarantovala jeho budúcnosť. "Je otázkou, keby sme tam dali teraz 300 až 500-tisíc, čo tam bude v júni, v júli budúceho roka,“ povedal Cicutto na rokovaní Mestského zastupiteľstva v Piešťanoch.
To isté sa stalo podľa bývalého primátora Piešťan aj v prípade nákladnej dopravy, dopravcovia začali dávať prednosť bratislavskému letisku.
Piešťany na to nepristúpili
Najväčším akcionárom letiska je Trnavský samosprávny kraj, ktorý vlastní viac ako 56 percent akcií. Približne po 22 percent majú ministerstvo dopravy a mesto Piešťany. Práve kraj v uplynulom období svoje pohľadávky v akciovke kapitalizoval a to isté žiadal aj od Piešťan.
Preberalo sa to ešte na májovom zasadnutí, mestskí poslanci s tým však nakoniec nesúhlasili. Rozhodli vyrovnať dlh uplatnením si záložného práva na pozemkoch. „Oddlženie letiska formou kapitalizácie pohľadávky pre Mesto Piešťany nebolo legislatívne možné. Napriek tomu, že sme len minoritný akcionár a napriek tomu, že boli odmietnuté naše požiadavky na zmenu v orgánoch spoločnosti Letisko Piešťany, hľadáme možnosti, ako letisko v našom meste zachovať,“ doplnila Eva Bereczová, hovorkyňa mesta.
Letisko dlží mestu za ostatné roky na dani z nehnuteľnosti na ploche viac ako 25 tisíc metrov štvorcových približne 400 tisíc eur.
„Nemá to zásadný vplyv na prevádzkyschopnosť letiska. Samozrejme má to vplyv na finančnú situáciu letiska, výšku jeho zadlženosti a s tým spojené ekonomické a účtovné dôsledky,“ skonštatoval v októbri riaditeľ letiska. Po mesiaci je už všetko inak, koncom novembra sa bude rozhodovať o ďalšom osude letiska na mimoriadnom valnom zhromaždení.
Ešte pred dvomi rokmi sa pre náš týždenník vyjadril skúsený kapitán Boeingu 737, Michal Ličko, že v dnešnej dobe nie je jednoduché, aby si letisko na seba zarobilo. Žiadne výcvikové lety pre pilotov vrtuľníkov či festivaly ho nezachránia.
„Letisko neuživí, ani keby tam trikrát do týždňa lietali nejaké aerolinky. Rádionavigácia, navádzacie lúče, jednoducho potrebná technika, ktorá sa musí udržiavať a pravidelne meniť, dispečeri, údržba, bezpečnostné kontroly, RTG zariadenia, to sú všetko obrovské peniaze," popísal Ličko.